Skriv ut Skriv ut

En kunstners moderne klassereise

Pushwagner har opplevd ekstremiteten av livets skygge- og solsider som menneske. Dette viser seg i kunsten hans som nå selger som aldri før.

Vi finner Pushwagner sittende på en stol i et hjørne i galleriet Salongen på Kulturhuset i Tromsø. Omgitt av nesten hundre fans skriver han i rasende fart hilsener og autografer. De sorte solbrillene dekker blikket hans. På veggene henger digre opptrykk av Pushwagners produksjon. Fargerike og figurative kunstverk som peker nese til vårt forbrukersamfunn. Det flasher i kameraer og Iphoner – alle vil ha et minne fra denne kvelden. Helst et med armen rundt skuldra til kunstneren. På den andre siden av galleriet ved salgsboden er det stor trøkk av bemidlede tromsøborgere som bare ha en Pushwagner. Det dyreste enkeltbildet går for den nette sum av 100 000
kroner. 50 meter bortenfor Kulturhuset sitter det tiggere i kveldsmørket uten penger til mat. Pushwagner er kunstneraliaset til Terje Brofors som er født i Oslo i 1940. Han tok sin utdannelse ved Statens håndverks- og kunstindustriskole, og da han var ferdig i 1959, reiste han på den “obligatoriske” studieturen til Italia. Men den klassiske romerske kunsten fenget ikke Pushwagner, forteller han på nettstedet Pluto.no.

Fant inspirasjon i arabisk mosaikk
– For meg ble det ingen langvarig fordypning i romersk kultur, sier Pushwagner. I stedet dro han til Beirut, som den gang ble kalt Midtøstens Paris. Da var storbyen ennå urørt av islamsk fundamentalisme og senere katastrofale borgerkriger. Mottatt med vennlighet og åpenhet av byens befolkning, fant Pushwagner omsider det han betegner som inspirasjonskilden for sin kunstneriske egenart. – Jeg ble inspirert av den mauriske og arabiske mosaikktradisjonen, sier han og trekker fram den imponerende detaljrikdommen. – Detaljene er et uttrykk for kunstnerens profesjonelle og håndverksmessige ferdighet. For meg er perfeksjon særdeles viktig!

Marerittvisjoner i pastellfarger
Pushwagners særegne uttrykk viser en verden som ligner vår egen, men som er fordreid til en marerittaktig framtidsvisjon. Med manisk presisjon maler og tegner Pushwagner detaljer på detaljer. Bildene har uendelige dyp av bygninger, kontorer og mennesker. Alt i grelle pastellfarger. Ett av hans hovedverk heter “En dag i familien Manns liv”, hvor digre skyskrapere skjærer helt opp i himmelen mens menneskene er redusert til kloner av hverandre. Tv og massemedia bestemmer innbyggernes tanker og handlemønstre i en naiv og rutinepreget hverdag. Kunstneraliaset Pushwagner er også ment som et spark til forbrukersamfunnet – navnet henspeiler til supermarkedenes trillevogner.

Drømmer om permanent utstilling
Mens inntektene trillet inn den første kvelden i Tromsø, fortalte Pushwagner Virkelig om sin visjon for framtiden. – Pengene skal gå til å etablere et senter for kunsten min, sier han og forteller at det skal ligge ved Akershus festning. – Vi er ennå i etableringsfasen, men vi har begynt å ansette folk som skal jobbe for å presentere kunsten min, sier Pushwagner. Han er ikke i tvil om hva som gjør kunsten hans så ettertraktet. – Jeg har en story å fortelle. Og du vet, uten en story i dag, så har man ikke et produkt å selge, avslutter han med glimt i øyet.


Foto: Kai Hagen.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Les også...