Virkeligsalget øker. I vår/sommer har opplaget økt med over 20 %.
Trond Schjefstads store prosjekt og hjertebarn har endret seg med tiden, og noen vil nok hevde at hjertebarnet i sitt sjette år er blitt en trassig ungdom. Endringene har i hovedsak kommet av at vi har tilpasset oss våre kjøpere og hørt publikums mening om vårt produkt.
Nedadgående kurve
For et par år siden pekte opplagstallene nedover, og staben i Virkelig forsøkte å finne grunnen til at folk ikke lengre ville kjøpe Virkelig i like stort monn som før. – Mange mente at bladet på mange måter var det samme fra gang til gang, og at det var “grenser for hvor mange triste historier man skulle trenge å lese”. På den andre siden var det en del av vårt publikum som mente at ting bør være som det alltid har vært og at endringer ikke ville være hensiktsmessig. Folk syntes også at det kunne komme oftere ut enn annenhver måned, en mening også våre selgere stilte seg bak. Det er tross alt dem vi er til for, sier kontorleder Mette-Marith Aspmo i Virkelig.
Meningsbasert journalistikk
Dette ble påtroppende redaktør Eirik Junge Eliassens utfordring. – Vi tok en sjanse og endret hele grunnvollen i magasinet. Det ble et redaksjonelt produkt med meningsbasert journalistikk og kommentarstoff. Vi skal fortsatt være dyktige på dybdestoff og sosiale saker, som talerør for de stemmeløse. I vår formålsparagraf er det nedfelt at vi skal skape debatt og være en plogspiss i menneskerettsøyemed. Dette har både gledet og ergret våre lesere. Anonyme meningsytrere har i hopetall fortalt høylytt i avisenes søppelkasser at de skulle slutte å kjøpe Virkelig. Sannheten er at vi nå har langt flere kjøpere enn før, sier redaktør Eliassen.
Hyppigere utgivelser
Endringene er mange. Virkelig kommer nå ut hver femte uke og har styrket organisasjonen med nettstedet www.virkelig.no. – Det har kommet utsalgssteder i Harstad, Finnsnes og Mo i Rana, og vi har i samarbeid med NAV fått utvidet stab og redaksjon (se egen sak). Endringene må sies å være til det bedre, for våre selgere har aldri solgt så mange eksemplarer som nå. Vi selger om lag 8000 eksemplarer av hver utgivelse, sier kontorleder Aspmo.
Verdens mestselgende
– Bruker vi Fagpressens målenhet for magasiner, har hvert papireksemplar av Virkelig over 26 000 lesere. Ser man befolkningstallet som salgspotensial, vil man finne ut at Gatemagasinet Virkelig er verdens mestselgende gatemagasin, fortsetter Mette-Marith Aspmo.
Hva kan det komme av?
– Nordboere er et empatisk folk. Alle som kan enkelsamfunnsmatematikk, skjønner gevinsten med at gatefolket selger magasiner på ærlig vis. Alternativet er vinningskriminalitet. I tillegg får flere av våre selgere håp om en fremtid når de har fått prøve seg i jobb en tid. Og sist men ikke minst: For oss streitinger er det å møte en virkeligselger også en sosial øvelse. Vi oppdager at russjuke folk ikke er farlige, men medmennesker med samme behov
for å bli sett, hørt og forstått som andre. Om livet farer hardt med oss, er vi fortsatt en bror, søster, sønn eller datter, avslutter redaktør Eirik Junge Eliassen.
Stemning fra Virkeligdistribusjonen: Bak fra venstre: redaktør Eirik Junge Eliassen, selger Tom (i hvitt), miljøarbeider holger Cornels. Foto: Kai Hagen.